Przenośniki pantograficzne

Przenośniki pantograficzne rolkowe (roleczkowe, wałkowe) to jeden z systemów cieszących się największą popularnością. Pozwala on na dostosowanie do indywidualnych potrzeb, a do tego ma stabilną i sztywną konstrukcję. Mimo to, dzięki specjalnemu mechanizmowi nożycowemu, po złożeniu mogą zajmować nawet do 4 razy mniej miejsca niż w formie rozłożonej. Oto krótki przewodnik po przenośnikach pantograficznych.

Co wyróżnia przenośniki pantograficzne spośród innych systemów?

Przenośniki pantograficzne są rozciągliwe, co oznacza że można zmieniać dowolnie ich długość, w zależności od indywidualnych potrzeb. Producenci mają w swojej ofercie standardowe przedziały wydłużenia, jednak większość z nich zapewnia także dostosowanie długości przenośnika stosownie do wymagań klienta. Przykładowe długości to: 1,2 – 4,4 m, 1,7 – 6,2 m, 2,2 – 7,9 m, 2,8 – 9,6 m.

Jaki przenośnik pantograficzny wybrać i kupić?

Przenośniki pantograficzne
Przenośniki pantograficzne
Przenośniki rolkowe pantograficzne to systemy, które mogą działać na trzy sposoby. Wprawianie ładunku w ruch może odbywać się tu ręcznie. Ponadto, popularnym rozwiązaniem jest system grawitacyjny, w którym, jak sama nazwa wskazuje, ładunek przesuwany jest z góry na dół. Trzecim sposobem jest napęd, który może być przekazywany przy pomocy paska okrągłego (polikordowego), pasa płaskiego, pasa zębatego lub też łańcucha.

Elastyczność systemu

Największym atutem systemu przenośników pantograficznych jest możliwość łączenia poszczególnych elementów dzięki specjalnym łącznikom. Pozwala to na stworzenie linii produkcyjnej o dowolnej długości.

To jednak jeszcze nie wszystko

Regulować można także wysokość przenośnika (od 700 do 1100 mm). Ponadto, system ten umożliwia nam tworzenie łuków o dowolnym kształcie. Jak powiedzieliśmy we wstępie, jeśli jest taka potrzeba, przenośniki można złożyć do stosunkowo niewielkich rozmiarów, co pozwala zaoszczędzić miejsce podczas przechowywania czy transportu. Przenośniki roleczkowe z łatwością można też przemieszczać i ustawiać w dowolnym miejscu – zawdzięczamy to skrętnym, gumowanym kółkom jezdnym z hamulcami.

Dodatkowe zalety przenośników rolkowych

Dodatkowym atutem przenośników pantograficznych jest możliwość dołączenia silnika, który zapewnia kontrolę obrotu rolek. Można też do nich zamontować bandy boczne, regulowane podpory czy ograniczniki końcowe.
Systemy te można łączyć z innymi elementami:

  1. Stołami unoszącymi,
  2. Obrotnicami,
  3. Buforami,
  4. Windami, a także
  5. Innymi liniami produkcyjnymi.

Gdzie przenośniki pantograficzne znajdują zastosowanie?

Przenośniki pantograficzne rolkowe znajdują zastosowanie w przypadku ograniczonej powierzchni na hali oraz wtedy, gdy zbudowanie przenośników stacjonarnych nie jest możliwe. Taki system jest nie tylko elastyczny i mobilny, ale jednocześnie zapewnia stabilny transport ładunku, również na łukach.

Przeznaczenie przenośników pantograficznych

System przenośników wałkowych pozwala zarówno na transport dużych elementów (worki, skrzynie, pojemniki, palety), jak i mniejszych (o płaskiej powierzchni styku). Doskonale sprawdzi się w przypadku:

  • Rozładunków i załadunków samochodów dostawczych i ciężarowych,
  • Transportu wewnątrzmagazynowego,
  • Stacji kompletacji i sortowania ładunku,
  • Tymczasowych ciągów.

Przenośniki pantograficzne wykorzystywane są głównie do tworzenia stanowisk montażowych, łączników, buforów i odcinków końcowych w liniach produkcyjnych.

Rolki

Rodzaj rolek, jakie stosuje się w danej linii produkcyjnej, zależy od kierunku pracy oraz od transportowanych produktów. Rolki mogą być wykonane ze stali z otuliną (PCV lub gumową), ze stali czarnej, nierdzewnej lub ocynkowanej, a także z aluminium.

Materiały używane do budowy konstrukcji

Sama konstrukcja systemu przenośników rolkowych wykonana jest najczęściej ze stali malowanej proszkowo, z aluminium lub też ze stali kwasoodpornej. Zapewnia to bezpieczną eksploatację, nawet w warunkach o zmiennej temperaturze i zwiększonej wilgotności.

Dostępne szerokości przenośników roleczkowych

Standardowe szerokości systemów pantograficznych to 300 mm, 400 mm, 500 mm, 800 mm oraz 1000 mm. Producenci takich systemów zapewniają jednak dużą elastyczność w tym względzie, oferując również przenośniki o szerokościach dostosowanych do indywidualnych potrzeb.

Maksymalne obciążenie

Obciążenie przenośników zależy od wybranego modelu. Warto jednak wiedzieć, że maksymalna nośność może wynieść nawet 300 kg na metr bieżący.

Dodatkowe wyposażenie

Dodatkowe wyposażenie systemów wałkowych pantograficznych obejmuje zazwyczaj:

  • Odbojniki ruchome,
  • Odbojniki stałe,
  • Uchwyty ułatwiające przesuwanie przenośnika,
  • Zderzaki końcowe (stopery),
  • Łączniki.

Producenci i ceny przenośników pantograficznych

Producenci systemów transportu wewnętrznego mający w swojej ofercie przenośniki pantograficzne to między innymi Promag, Profilex, Olejnik czy Emporo. Cena takich systemów waha się w granicach od około 5 000 do 20 000 złotych.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *